torstai 8. syyskuuta 2016

First school day

Mulla oli tänään eka koulupäivä, jee! Kävimme eilen koululla host-äitini kanssa rekisteröitymässä ja valitsemassa oppiaineet. Koska koulussa on mun lisäksi 14 muuta vaihtaria, jouduimme odottamaan vuoroani pitkään ja ehdin vain viimeiselle tunnille. Koulurakennus on tosi iso, ja mulla oli vähän vaikeuksia löytää oikeisiin luokkiin, ja jouduin kahdesti pyytämään kanslistia näyttämään missä mun locker on.

Kanadassa high schoolissa valitaan neljä oppiainetta, joita opiskellaan tammikuuhun asti, ja kevätkaudella on sitten neljä muuta oppiainetta. Itse olen on grade 11 (mun lukujärjestyksessä lukee 12 nii en oo ihan varma oonko sittenkään 11), mut se millä luokalla on ei vaikuta mihinkään. Kaikista aineista on eri leveleitä, joten mulla on tunteja eri ikäisten kanssa.

Mä valitsin mun oppiaineiksi liikunnan, draaman, ja englannin. Mulle laitettiin kaksi eri tasoista enkkua, mutta meen vaihtamaan toisen niistä huomenna.  Se english mikä mulle jää, käsittelee Kanadan alkuperäiskansoja, eli se ei ole niinkään kielen opiskelua.

Mun high schoolissa (LCCVI) kaikilla on koulua joka päivä 8.10 - 14.20. Päivä alkaa kuuntelemalla lyhyt päivänavaus ja Kanadan kansallislaulu. Tunnit kestävät 75 minuuttia, ja tuntien välissä on aina 6 minuutin tauko. Koska välitunti on 6 minuuttia, tuntien alkamis- ja loppumisajat menee tosi oudosti, esim. kolmas tunti loppuu 12.59. Aamutunnit on joka päivä samassa järjestyksessä, mutta iltapäivän tunnit vaihtavat paikkaa joka toinen päivä.

Lounastauko on 53 minuuttia, jolloin voi joko syödä omat eväät, ostaa koulun cafeteriasta jotain tai lähteä ulos syömään. Lounaan ostaminen on aika kallista, eikä siellä ole kunnollista ruokaa (valmissalaatteja, pizzaslices, viinirypäleitä...), niin otan omat eväät. Tänään mulla oli kaksi wrappia ja mandariini, ja mulla oli aivan hirveä nälkä kun pääsin kotiin. Muutenkin täällä syödään tosi vähän, vain aamupala, eväslounas koulussa ja dinner perheen kanssa joskus 5-6 aikoihin.

Täällä on vielkin ihan hirveän kuuma, tänään yli 30 astetta taas, joten liikuntatuti oli aika tuskallinen. Liikunta täällä on reilusti taivoitteellisempaa kun mitä Suomessa on tottunut: Teimme tänään kuntotestit juoksussa (olin luokan paras!), vatsalihaksissa, punnerruksissa, ketteryydessä ja venyvyydessä. Kirjoitimme tulokset ylös ja asetimme tavoitteet seuraavia kuntotestejä varten. Kuntotestejä tehdään neljä kertaa lukukaudessa ja kehitystä seurataan. Sen lisäksi mun piti mitata ja punnita itteni,  mitata ympärysmitat vatsasta ja pepusta ja jaloista ja käsistä sekä testata kehon rasvaprosentti. Lukukauden lopuksi mitataan kaikki uudestaan ja katsotaan onko kehitystä tapahtunut.

Kaikki opettajat on täällä tosi ystävällisiä ja monet varmistavat, että ymmärrän mistä puhutaan. Tunnit ovat aika helppoja, esimerkiksi englannin tunnilla opettaja luki kirjan tekstin meille ja sen jälkeen piirsimme mitä ajatuksia se meissä herätti. Tietenkin opiskelu englanniksi tuottaa vähän vaikeuksia, mutta muuten tunnit ovat peruskoulun tasoa. Meillä ei ole mitään kokeita (?) ennen lukukauden loppua, jolloin jokaisesta oppiaineesta tulee isompi koe.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti